الدكتور أحمد جمعة البهادلي - الموقع الشخصي

المرجعيات الجمالية للأشكال المختزلة في النحت العراقي المعاصر

المرجعيات الجمالية للأشكال المختزلة في النحت العراقي المعاصر بحث للدكتور أحمد جمعة البهادلي والباحث علي فاهم عيدان، البحث منشور في مجلة الأكاديمي، التابعة لجامعة بغداد - كلية الفنون الجميلة.
المرجعيات الجمالية للأشكال المختزلة في النحت العراقي المعاصر بحث للدكتور أحمد جمعة البهادلي والباحث علي فاهم عيدان

Aesthetic references for reductive forms in contemporary Iraqi sculpture

  • أحمد جمعة زبون البهادلي استاذ أكاديمي متخصص بفلسفة الفنون الجميلة – الفنون التشكيلية – نحت
     https://orcid.org/0000-0003-0629-7530
  • على فاهم عيدان طالب دراسات عليا متخصص بالفنون الجميلة – الفنون التشكيلية – نحت

DOI:
https://doi.org/10.35560/jcofarts1208


الملخص

ارتبط الاختزال بصريا في الفن منذ أن بدأ الانسان بصناعة الاشكال الوظيفية والجمالية، ويعد الاختزال من أوضح مصاديق الحضور الفكري في التجربة الجمالية، فهو فعل قصدي ذاتي، إذ أصبح فيما بعد توجهاً عاماً عند أغلب فناني المدارس والاتجاهات الفنية الحداثوية، دعمت حضوره التحولات الكبيرة التي شهدتها الحركة الفكرية في العالم بشكل عام، وفي أوربا بشكل خاص، وسرعان ما تأثر العالم بأسره بتوجهات الحداثة المختزلة للأشكال، ومنها التجربة النحتية الفنية في العراق، إذ تأثرت بشكل واسع ومبكر، إذ تم ابتعاث الفنانين العراقيين الى أوربا للدارسة هناك، ونقلوا التجارب الفنية الأوربية، وانعكاس هذا التأثر واضحاً في منحوتاتهم الجمالية، ولهذا يجد الباحثان أن دراسة المرجعيات الجمالية للأشكال المختزلة في التجربة النحتية العراقية تمثل أهمية كبيرة في دراسة تاريخ النحت المعاصر، للنظر في مفهوم الاختزال وتطبيقاته الأدائية، لذا فإن البحث يشتمل على أربعة فصول: شمل الفصل الاول منها الإطار المنهجي للبحث، وفيه استعرضنا مشكلة البحث إذ بينا فيها تعامل الفن التشكيلي بشكل عام مع مفهوم الاختزال، ثم تطبيقات الاختزال في فن النحت الأوربي والعراقي، منطلقين من هذا التساؤل: ما هي مرجعيات الاختزال في النحت العراقي المعاصر؟. ثم عرضنا أهمية البحث وهدفه في التعرف على آليات اشتغال مفهوم الاختزال ومرجعياته في النحت العراقي المعاصر، وحدود البحث بين عامي(2003 – 2023)، وبينا عدد من تعريفات الاختزال لغوياً واصطلاحيا واجرائياً.

ثم في الفصل الثاني الموسوم بـ: الإطار النظري للبحث: قدمنا ثلاث مباحث، خصص الاول منها لمفهوم الاختزال وتطبيقاته الادائية في فنون الحضارات القديمة. وخصص المبحث الثاني لدراسة الاختزال في فنون الحداثة الأوربية، وفي المبحث الثالث تناولنا الاختزال في النحت العراقي المعاصر وقدمنا بعد ذلك مؤشرات الإطار النظري.

وفي الفصل الثالث الموسوم بـ: الإطار الإجرائي للبحث: قدمنا مجتمع البحث الذي ضم كل الفنانين العراقيين الذين اشتغلوا بنسق الاختزال في أعمالهم النحتية ضمن حدود البحث، ووضعنا عدد من الشروط لاختيار عينة البحث وقد أخيرت بطريقة قصدية، وشملت اربع عينات، كما أستخدمنا أداة الملاحظة في جمع معلومات عينة البحث، وتم التحليل على وفق المنهج الوصفي التحليلي.

وتوصل الباحثان لعدد من النتائج منها: أن فعل الاختزال هو سمة طاغية ومميزة في مخرجات النحت العراقي المعاصر الذي يعتمد على التبسيط والتشذيب والحذف، وايضاً تحقق بفعل الاختزالات الرمزية في العمل الفني وتركيز وتكثيف الدلالة، كما ظهر تأثر النحات العراقي المعاصر بالمدارس والاتجاهات الفنية الاوربية التي طغت على الفعل الفني العالمي في القرن العشرين، وما تلاه ضمن إرهاصات الاشتغال بفنون الحداثة وما بعدها، بالإضافة الى تأثره بالعمق الحضاري لحضارة وادي الرافدين، كما أن الاختزال حقق للنحات أثبات ذاتيته وأسلوبه الشخصي، ثم قدمنا التوصيات والمقترحات. وبعد ذلك أدرجنا ثبت المصادر والمراجع والملاحق.

DOI: 
https://doi.org/10.35560/jcofarts1208

Abstract
Reduction has been linked visually in art since man began making functional and aesthetic forms, and this beginning can be identified with cave paintings. Reduction is one of the clearest indications of intellectual presence in aesthetic experience. Modernism was greatly supported by the great transformations that the intellectual movement witnessed in the world in general and in Europe in particular. There, and their transfer of European artistic experiences, and the reflection of this influence in their aesthetic sculptures, and for this reason the researchers find that the study of the aesthetic references of the reductive forms in the Iraqi sculptural experience represents a great importance in the study of the history of contemporary sculpture, to consider the concept of reduction and its performance applications, so the research includes four chapters The first chapter included the methodological framework for the research, and in it we reviewed the research problem, as we explained in it the plastic art’s dealings in general with the concept of reduction, and then the applications of reduction in the art of European and Iraqi sculpture, starting from this question: What are the references for selection in contemporary Iraqi sculpture? Then we presented the importance of the research and its aim in identifying the working mechanisms of the concept of shorthand and its references in contemporary Iraqi sculpture, and the limits of research between (2003-2023), and we showed a number of definitions of shorthand linguistically, idiomatically and procedurally.
Then, in the second chapter marked by the theoretical framework of the research: we presented three topics, the first of which was devoted to the concept of shorthand and its performance applications in the arts of ancient civilizations. The second topic was devoted to the study of reductionism in the arts of European modernity, and in the third topic, we dealt with reductionism in contemporary Iraqi sculpture, and then presented the theoretical framework indicators.
In the third chapter tagged: the procedural framework of the research: we presented the research community, which included all the Iraqi artists who worked in the shorthand format in their sculptural works within the limits of the research, and we set a number of conditions for choosing the research sample, and it was chosen in an intentional way, and it included four samples, and we also used the observation tool to collect The research sample information, and the analysis was done according to the descriptive analytical method.
The researchers reached a number of results, including: that the act of reduction is a dominant and distinctive feature in the outputs of contemporary Iraqi sculpture, which depends on simplification, pruning and deletion, and also achieved by symbolic abbreviations in the artwork and the concentration and intensification of the significance, as it appeared that the contemporary Iraqi sculptor was influenced by the European artistic schools and trends that dominated On the global artistic act in the twentieth century, and what followed within the precursors of preoccupation with the arts of modernity and beyond, in addition to being affected by the cultural depth of the civilization of the Mesopotamia Valley, just as reductionism achieved for the sculptor proof of his self and personal style, then we presented recommendations and proposals. Then we included proven sources, references and appendices.

 

https://totoagungone.com/ https://motivasiagung.com/ https://totoagung2dua.com/ https://antartidargentina.com/ https://taichinhhieuqua.com/ https://whalebonestudios.com/ https://167.71.213.43/ https://167.71.204.61/ https://amin-toto.com/ https://cadizguru.com/ https://157.245.54.109/ https://128.199.163.73/ https://restoslot4dresmi.com/ https://hokkaido-project.com/ https://slotgacor4djp.com/ https://akb48nensensou.net/ https://bigprofitbuzz.com/